Even geen bereik en in de bergen van Dhading

10 december 2018 - Kathmandu, Nepal

We zijn met de heep op weg met Maya en Santos voor het project Vrouwen en vrouwen , nederlandse verpleegkundige die de lokale medische studenten leren om bij vrouwen met een blaas of baarmoederverzakking een zgn ring te plaatsen. Deze verzakkingen krijgen ze door vroeg kinderen krijgen, veel en verkeerd tillen  en zwaar werk.  Ze komen van uit de bergen en lopen soms uren on de healthpost te bereiken.zonder water of iets mee voor onder weg, alleen Dahl bat is genoeg en voedzaam. Hele rij vrouwen wachten rustig af en omdat het onze taak is om de vrouwen gerust te stellen en en beetje te ondersteunen en ook als er baby’s zijn deze lekker te knuffelen hebben we omdat het Sinterklaas Is lekker pepernoten en chocolade mee schuimpjes en stroopwafels! Het ging er in als koek! Mensen hebben best honger en sommige pakten een lekkere hand vol!

60% van de vrouwen hadden een ring nodig en andere kwamen keurig voor controle maar er waten schokkende gevallen bij en sommige moesten direct naar ziekenhuis voor behandeling maar dat is soms best  moeilijk als he geen vervoer hebt

Het contact met de vrouwen was zo open en hartverwarmend en als ze zichzelf op de foto zagen was dat hilariteit alom! We hadden de eerste dag 80 en de  2de dag 115 vrouwen mooie opkomst en alles verlies goed!

we hadden het erg fijn met elkaar en iedereen werd geholpen en na de counseling gingen ze weer tevreden naar huis!

We sliepen in het resort ( verwacht er niet te veel van) en de verpleegsters en Msya en Santis in de home stay vlakbij de koeigen en eten gebeurt er op de grond met open vuur.

de laatste dsg zijn we nog naar de 2 broertjes geweest van het gezin die door Jolanda worden gesponsord Harry en Uswal en ze waren erg blij on ons te zien en het was een hartelijk welkom! Ik was er al met jolanda de laatste keer geweest 3 jaar terug  en het album kwam weer even tevoorschijn!

al met al een prachtige ervaring in een prachtig stuk natuur waar de mensen simpel leven maar heel tevreden en gelukkig zijn!

De rit naar Dhading is zeker 5 uur maar met een gezellige tussenstop voor koffie was het goed te doen!

1. Marieke keurentjes - van den Brink:
    10 december 2018
    Hoi Marijke, wat heerlijk om je verhalen te lezen. Het voelt alsof ik met je mee op reis ben.
    Lieve groet,
    Marieke
  2. Hinde:
    11 december 2018
    Bijzonder Marijke en Jelle! Lieve groet van Hinde
  3. Ina:
    12 december 2018
    Goed bezig Marijke wat n prachtige livefoto s en verhalen!
    Jelle ...beterschap💕